Det danske Ungdomsensemble Duen

Det danske Ungdomsensemble DUEN er et kreativt musikalsk forum for omkring 25 af landets bedste strygertalenter fra 15 til 25 år.

De fleste af DUENs medlemmer er studerende på landets klassiske konservatorier og er blevet udvalgt efter en optagelsesprøve. Hvert medlem har en fast plads i ensemblet i to år. De unge strygere er kendt for bl.a. en smittende spilleglæde og et højt teknisk niveau.

Ensemblet spiller sammen med professionelle klassiske solister og samarbejder også med musikere fra andre genrer. DUEN spiller mange forskellige koncerter, og repertoiret spænder fra de store klassikere til ny musik. Siden 2012 har DUEN bl.a. spillet til Kirkeministerens Julekoncert i Holmens Kirke, Klassiske Dage i Holstebro (med Viktoria Mullova, Michala Petri og Janne Thomsen), STRØM festival i København (med Mike Sheridan), Schubertiaden i Roskilde, CHART Art Fair på Charlottenborg, KlubRå på Roskilde Festival, været på turné i Kina og Holland, lavet TV og indspillet CD.