Maria Guttesen

Rytmisk sang, sammenspil, sangskrivning, komposition, samskabelse og MGK koordinator for Produktionslinje

Jeg underviser på almindelig musikskole, talentlinjen, MGK Rytmisk Linje og Produktionslinje.

Her underviser jeg i rytmisk sang, sammenspil, sangskrivning, komposition, produktion og
samskabelse. I undervisningen arbejder jeg ud fra der hvor eleverne er. Det er ligegyldigt om det er sangstemmen, bands, sangskrivning, komposition, indspilning, produktion eller måske noget helt andet.

For mig er det vigtigt at fremme elevernes kærlighed til musik og den udvikling, der følger med på deres musikalske rejse, og det er uanset hvilket niveau de er på, når de starter hos mig.

Jeg har altid elsket at talentudvikle, igangsætte og dele ud af mine erfaringer og finde musikalske løsninger. Dette gælder både i soloundervisningen, i bands og i kreativ samskabelse. Jeg er vild med at inddrage eleverne i musikfælleskabet og sammenspillet som er så sjovt og nærende.

I min undervisning inddrager jeg, alt efter elevens behov, både tekniske og kreative metoder, som er en blanding af mine egne og det bedste jeg har lært.

Jeg er født ind i en stor musikfamilie i Torshavn på Færøerne. Siden jeg var helt lille har jeg sunget, skabt musik og kastet mig over forskellige instrumenter.

I 2001 blev jeg færdiguddannet på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus med rytmisk sang og sammenspil som hovedfag.

Jeg har en efterhånden lang karriere som udøvende sanger, musiker, komponist, underviser, arrangør, producer, projekt–koordinator og improvisator. Jeg har spillet en række af koncerter i både ind- og udland, og har udgivet flere albums med eget materiale, både under eget navn og i samarbejde med andre. Her blandt andet I samarbejde med pianisten Stephen Nørrelykke under navnet DIVIDED MINDS på udgivelsen ”The Last Night” og med guitaristen Peter Steenild under navnet STEENILD + GUTTESEN på udgivelsen ”Reconstructed”.

På de fleste udgivelser har jeg også haft et stærkt samarbejde med multikunstneren, kommunikationsdesigner og sangskriver Lene Drachmann.

I samarbejde med Horisont Holstebro og Holstebro Musikskole har jeg skabt koncertkonceptet SONGWRITERS IN A BOX.

Der udover er jeg linjeleder for Musik/MGK på DTA (Dansk talentakademi) - www.talentakademi.dk