Iben Østergaard Jensen

Violin, strygerklasser, karrusel

Jeg er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i 2010, med violinpædagogik og ensembleledelse som hovedfag. I 2020 tog jeg uddannelsen som Suzuki-lærer.

Jeg har undervist på Holstebro Musikskole siden 2012, og underviser i violin, både som solo, på hold, musikkarrusel, skoleorkestre og i Holstebro Musikskoles Ungdomssymfoniorkester.
Derudover laver jeg også violinklasse-undervisning på både Sønderlandsskolen og Mejrup Skole.

I min undervisning tager jeg især udgangspunkt i Suzukis violinpædagogik, jeg har en legende tilgang til at lære at spille på et instrument og det foregår altid på elevens præmisser.

Suzuki-undervisningen bygger på gehør, inspireret af den måde, små børn lærer deres modersmål på – ved at lytte og efterligne. Derfor kan børn helt ned til 3 år, begynde til violin hos mig.

Først senere, når man mestrer instrumentet både motorisk og musikalsk, begynder man at lære noder.

Det er heldigvis aldrig for sent at lære at spille musik, så derfor er alle aldre velkomne hos mig!

Da violinen er et orkesterinstrument, spiller sammenspil en stor rolle i min undervisning. Det kan være i Musikskolens symfoniorkester, i mindre grupper til ”Klassisk Festival” eller måske med en god kammerat!

Jeg brænder for at formidle den klassiske musik til både børn og voksne, både gennem min undervisning og min dagligdag på Holstebro Musikskole, men også som violinist.