Orkesterspirer, 1.-2. klasse

På orkesterspirerne tager vi dit barn med rundt i musikinstrumenternes verden.
Orkesterspirerne ligner det tilbud vi kalder musikkarrusel – men det særlige er, at vi har retning mod orkestersammenspil på skolen.

Med baggrund i dit barns motorik, temperament, kreativitet og nysgerrighed kommer vi godt i gang med musikken og finder det eller de instrumenter, som svinger bedst for dit barn.

Orkesterspirerne spiller og leger musikken ind i børnene. Dit barn prøver mindst to forskellige instrumenter. Antallet af instrumenter vil variere efter antallet af tilmeldte børn samt instrumenterne i skoleorkestret.

Praktisk

Orkesterspirerne har op til fem elever pr. lærer. Undervisningen har fokus på både individuel udfordring og socialt samvær om musikken. Det særlige pædagogiske fokus er, at forberede børnene til at deltage i sammenspil i skoleorkestret eller i orkester på musikskolen.

Dit barn skal ikke leje instrument i musikskolen, da børnene ikke låner instrumenter med hjem, men udelukkende låner dem i undervisningstiden.

Vi opretter kun hold på skolen, hvis der er nok tilmeldte børn.

Videre efter orkesterspirerne

Efter et år med orkesterspirerne har dit barn mulighed for at fortsætte på Instrumenthold eller til soloundervisning og søge optag i skoleorkestret. Det er en god ide at snakke med musikskolens lærere eller dirigenten for skoleorkestret om hvordan du kommer videre og hvornår du er klar til at spille i skoleorkestret.