Byg bro mellem børn og musik
Beskrivelse
Byg bro mellem børn og musik – en artikel om fremtidens musikundervisning
I den nyeste udgave af Musiklæreren, udgivet af Dansk Sang, bidrager Holstebro Musikskoles souschef Linda Kaul Steffensen med artiklen: Byg bro mellem børn og musik: Styrk fremtidens musikundervisning.
Her deler hun sine refleksioner og konkrete forslag til, hvordan vi kan sikre, at alle børn og unge får adgang til musik som en kilde til dannelse, trivsel og udvikling – ikke kun som et fag i skolen, men som en central del af deres opvækst.
Musik som dannelse og trivsel
Alt for mange børn møder musikken for sjældent i deres opvækst, hvilket betyder, at de går glip af de mange fordele, musik kan give. Hvordan kan vi ændre dette? Artiklen opfordrer til en bred indsats, hvor samarbejde på tværs af sektorer og aktører står helt centralt. På Holstebro Musikskole ser vi allerede, hvordan partnerskaber kan gøre en forskel, men der er behov for en stærkere, national indsats.
Vejen frem: konkrete anbefalinger
Artiklen præsenterer seks konkrete trin mod en fremtid med mere ligelig adgang til musikundervisning i Danmark:
Stærke partnerskaber på tværs af sektorer
Samarbejde mellem skoler, musik- og kulturskoler, ministerier og kulturelle institutioner skal sikre, at alle børn får adgang til kvalificeret musikundervisning.
Lokal forankring og lige adgang
Sikring af musiktilbud i hele landet, så alle børn – uanset hvor de bor – får de samme muligheder. Her kan vi lade os inspirere af den norske model, hvor musik- og kulturskoler er integreret i skolesystemet.
Musik- og kulturskoler som brobyggere
Musik- og kulturskoler skal være videnscentre, der understøtter og udvikler musikundervisningen i folkeskolerne uden at overtage den.
Investering i læreruddannelse
Opkvalificering af musikundervisere er afgørende for at sikre, at alle børn undervises af fagligt kompetente lærere.
Politisk forankrede rammer
Tydelige retningslinjer og støtte skal give skoler og kommuner mulighed for at prioritere musik som et centralt dannelsesfag.
Forskning og viden om musikkens effekt
Evidensbaserede initiativer skal fremme forståelsen for musikkens gavnlige indflydelse på børn og unges trivsel og læring.
En opfordring til handling
På Holstebro Musikskole deler vi visionen om at styrke fremtidens musikundervisning. Det kræver, at vi samler kræfterne og investerer i musikfaget – til gavn for børnene og samfundet som helhed.
Du kan læse hele artiklen og få indblik i de konkrete anbefalinger i bladet Musiklæreren.
Lad os bygge bro sammen.