Theo Dan

Violin, bratsch

Jeg blev født ind i en musikalsk familie i 1986 i Transsylvanien (Rumænien) og begyndte at spille violin som seks-årig i min hjemby Cluj-Napoca. Som 14-årig modtog jeg priser ved flere musikkonkurrencer og turnerede i Tyskland, Finland og Schweiz med mine brødre, som jeg danner Trio Dan sammen med. Vi har indspillet flere CD’er og tager hvert år på turné i oktober, hvor vi hovedsageligt spiller i Tyskland og Schweiz.

Jeg har gået på konservatorierne i Berlin, Wien og Graz og har deltaget i masterclasses og festivaler i Sverige, Finland, Italien og Østrig, hvor jeg har tilegnet mig en bred musikalsk indsigt og forståelse for især nye undervisningsmetoder og moderne violinteknik anvendt af legendariske violinpædagoger som f.eks. S. Picard og K. Maetzl (Alban Berg Quartet).

I årenes løb har jeg gennem mit musikerskab indset, at jeg har lært de vigtigste instrumentale færdigheder autodidakt. Derfor prøver jeg i min undervisning så vidt muligt at opmuntre mine elever til at vække deres indre lærer, som vil guide dem i deres studieår fremover – med eller uden et instrument i hånden.

Sideløbende med min undervisning i violin og bratsch på Holstebro Musikskole underviser jeg også på OrkesterEfterskolen og på Akademie für Musik Berlin. Udover at være en begejstret musiker elsker jeg at nørde i violinbyggeri og designe hagebrætter og andet tilbehør til strygeinstrumenter i min fritid. Jeg taler udover mine modersmål (ungarsk og rumænsk) også dansk, tysk, engelsk og forstår spansk og italiensk.

Til daglig bor jeg i Holstebro sammen med min hustru Sofie Thorsbro Dan, som også er violinist og underviser på Holstebro Musikskole.