Om Holstebro Musikskole

Om skolen

Holstebro Musikskole blev etableret i 1967. I 1970’erne fik Holstebro Musikskole ry som en af landets fremmeste musikskoler med et meget højt aktivitets- og ambitionsniveau.

MGK blev oprettet i Holstebro i 1976 med det formål at uddanne musikudøvere, som kan stimulere det lokale musikliv og forberede talenter til optagelse på musikkonservatoriet eller en anden videregående musikuddannelse. Konceptet spredte sig hurtigt fra Holstebro til resten af landet, og i dag findes der otte centre for Musikalsk Grundkursus forankret i syv byer – blandt andet også i Kolding, Aarhus og København. MGK tilbyder tre forskellige linjer – Klassisk, Rytmisk og Produktion.

Mange markante skikkelser i det danske og internationale musikliv har MGK som springbræt for deres karriere.

I begyndelsen af 80’erne flyttede musikskolen til Bisgårdmark. I 2012 byggede vi yderligere en orkestersal finansieret af Færchfonden og Holstebro Kommune.

Musikskolen underviser årligt cirka 2500 elever i alle aldre.

Holstebro Musikskole har et meget levende orkestermiljø. Musikskolen er hjemsted for MGK MidtVest, Horisont Holstebro, OrkesterMidtVest samt Det danske Ungdomsensemble, DUEN.

Holstebro Musikskoles bestyrelse

Medlemmerne af musikskolens bestyrelse er udpeget af henholdsvis byrådet i Holstebro Kommune, folkeskolerne i Holstebro Kommune, Støtteforeningen for Holstebro Musikskole samt Pædagogisk Råd på Musikskolen.

Derudover er lederen af Dansk Talentakademi medlem af bestyrelsen.

Bestyrelsesformand:

Peter Kjeldbjerg, bestyrelsesformand
30 56 22 28, peter@erhvervsforumholstebro.dk

Støtteforeningen:

Vakant

Udpeget af byrådet:

Bibi Mundbjerg, næstformand
20 20 58 13, bibi.mundbjerg.politiker@holstebro.dk

Lone Kjær Hein
51 66 05 71, lone.hein.politiker@holstebro.dk

Lærerrepræsentant:

Laurie Otto